Waarom is de Tesla Powerwall belachelijk duur in Nederland?

tesla powerwall

Met een paar panelen op je dak kan je zelf elektriciteit opwekken. Dat maakt je onafhankelijk, kan fijn voor je portemonnee zijn en geeft je een goed gevoel. De (hoge) instapprijs wordt steeds minder een issue met de almaar dalende prijzen voor de panelen. Hetzelfde geldt voor de esthetische kant van de zaak: niet iedereen vindt die donkere platen op het dak een mooi gezicht en er zijn al panelen in de vorm van dakpannen in de handel.

Het grootste probleem is echter dat je eigenlijk alleen overdag plezier van de panelen hebt. Voor een kantoor of bedrijf is dat geen probleem want dat is precies wanneer er gewerkt wordt en de energievraag dus het grootst is. Voor huishoudens ligt dat anders. Veel mensen zijn overdag niet of minder thuis; ze werken, zijn op school en zo voorts. De energievraag verschuift dus naar de avond en in de winter ook naar de nacht voor de verwarming. Sowieso geldt dat er vaak sprake is van pieken in het gebruik: een (af)wasmachine die loopt, de droger etcetera.

Hoe mooi zou het dus zijn als je de opgewekte energie kan opslaan en in kan zetten als je haar echt nodig hebt? Met andere woorden: wat als je een accu aan je solarsysteem koppelt?

Tesla heeft daar een oplossing voor ontwikeld. Het bedrijf heeft veel ervaring met accu’s in haar auto’s en heeft bedacht dat je die techniek ook kan inzetten in solar systemen. Zie hier de geboorte van de ‘Powerwall’; een futuristisch apparaat dat stroom opslaat totdat je haar nodig hebt. een Powerwall kan 7 kWh opslaan, volgens Tesla genoeg voor de dagelijkse “powercycle”. Eneco is de leverancier voor Nederland en verkoopt het apparaat in ons land voor €3.675,- ofwel €525,- per kWh.

Dat is duur en nauwelijks rond te rekenen voor een normaal op het stroomnet aangesloten woning. Voor afgelegen niet aangesloten (of aan te sluiten) huizen geldt dat natuurlijk niet.

Op de site van Tesla zie ik echter dat het 7 kWh apparaat in de VS voor $ 3.000 wordt aangeboden: dat is  €2752,- tegen de huidige dollarkoers; ofwel €393,- per kWh. Whoa!!! Het kán echter goedkoper: het 10kWh apparaat wordt in de VS aangeboden voor $3.500,- en dat is €3.211 / €321 per kWh)

Waarom is dit? Zit het in de transport? Belastingen? Ik kan er alleen maar naar gissen, maar dat het vreemd is mag duidelijk zijn.

En dan is er nog dit: Voor ongeveer €800,- koop je het tweedehands accupack van bijvoorbeeld een (gecrashte) Toyota Prius. Met wat handigheid en extra spulletjes is die perfect zelf op je panelen aan te sluiten. Dat is dus dubbel duurzaam: je geeft de accu’s een tweede leven en je maakt je panelen heel veel efficiënter.
Onzin en hobbyisme? Ik denk het niet: een  grote Toyota Dealer, Louwman uit Den Haag, gaat het doen.

Bronnen: 

Tesla 
Algemeen Dagblad 
Energiereporter.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *